איך לשחרר את היצירתיות שכבר טבועה בנו

העולם המורכב בו אנו חיים כיום גורם לרבים לסבך דברים שאינם מסובכים בבסיסם. לא שונה עולם היצירתיות והחדשנות.
שתי עובדות פשוטות:
· בכדי להיות יצירתי אנו חייבים לשנות את הדרך בה אנו חושבים או את הדרך בה אנו מתנהגים!
· יצירתיות היא תוצאה של מחשבות ופעולות שאנו נוקטים!
פרדוקס: לכל האנשים יכולת יצירתית מובנית, וכך היה משחר ההיסטוריה ומשחר ילדותינו. פשוט יש צורך להתבונן בתינוקות בדרך הלמידה וההתנהגות היצירתית שלהם ולזכור שאף אחד לא לימד אותם יצירתיות.
אם כך מדוע רוב האנשים לא מחשיבים את עצמם כיצירתיים או נחשבים ככאלה בעיני האחרים?
ראשית אולי בגלל שהדרך בהכרה ביצירתיות שלנו דורשת מאתנו עבודה ומאמץ, ורובנו מתקשים לצאת מאזורי הנוחות שלהם ולהתאמץ.
חלקנו התמחה בלייצר שורה ארוכה של חסמים מנטליים ולשדר לתת מודע ולשכנע אותו שאני בטוח לא אצליח, שזה לא הגיוני, שאני לא יכול, שזה קשה מידי, שזה לא רציני, שזה לא התחום שלי, שכדאי לא לעשות כלום כדי לא לטעות, שכדאי להיצמד לחוקים ולא לסטות, שבטח יש רק תשובה אחת אז למה לחפש….
עד כמה שזה מפתיע לא מעט אנשים מפחדים יותר מהצלחה מאשר מכישלון. אם אצליח אדרש להמשיך הלאה ולייצר הצלחה נוספת (וזה אזור לא מוכר ובטוח ודורש מאמץ נוסף) אך אם אכשל אצטרך להישאר באזור הבטוח והמוכר ובמקסימום ולחזור שוב ושוב על מה שאני מכיר ובסוף בטוח שאצליח.
במוחנו קיימת ה"אמיגדלה", בלב המערכת הלימבית המעורבת בזיהוי ובהפקה של רגשות הכעס והפחד. צבר הנוירונים הזה, בגודל גרעין של שקד הוא מערכת האתרעה של הגוף, שתפקידה להזהיר מפני איום וסכנה קיומית, ולנתק את כל הפעולות הלא חיוניות למצב המצוקה (בין השאר את היכלות היצירתית) ולהתרכז בפעולות הישרדותיות. בעבר היו סכנות מוחשיות כגון חיות טרף חלק מהיומיום האנושי. כיום לאחר היעלמותם מסדר יומנו האמיגדלה מחליפה אותם בסכנות אחרות. כל דבר גדול, מסובך ומורכב, כגון משימה מורכבת, פרויקט גדול או אותה אמירה של "זה ממש קשה".
כפי שציינתי בפתח המאמר יש לנו נטייה לסבך שלא לצורך.
באמצעות ארבע הבנות פשוטות אנו יכולים לעקוף מכשול זה ולאפשר ליצירתיות הטבועה בנו לפרוץ החוצה:
1. כל דבר גדול, מסובך ומורכב בנוי מאוסף של חלקים פשוטים. כלומר עלינו ללמוד לפרק.
2. בכדי ללמוד לפרק עלינו ללמוד להבחין. לכן עלינו לחדד את כושר ההבחנה וההתבוננות. 5 דקות ביום של התבוננות וחיפוש הפרטים הקטנים בכל דבר, אפילו באותו פרט נוף. הרקליטוס (פילוסוף יווני) "הכל זורם" ו"אי אפשר לחצות את אותו נהר פעמיים" ו"אפילו בערמה אקראית של עלים על הרצפה נוכל למצוא תבנית כלשהי". תרגולות זו באופן עקבי תקפיץ את יכולת היצירתיות שלנו פלאים.
3. המשפט הראשון, המחשבה הראשונה היא זו שתקבע אם אנו יוצרים חסם או מאפשרים פיתרון, אם אנו יוצרים מכשול או אתגר. לכן עלינו ללמוד השתמש כמה שפחות בסימן קריאה בסוף משפט ולהשתדל להשתמש יותר בסימן שאלה המאפשר מחשבה נוספת, פתח לראיה אחרת …
4. כולם יכולים להתבונן על אותו דבר, אך יצירתי הוא מי שרואה את הדברים אחרת! לכן במקום להתבונן על הדברים כהווייתם הרגילו את עצמכם להתבונן ולחפש את הפוטנציאל הגלום במה שאתם רואים. במקום להתבונן על חתיכת מקל עלינו לשאול את עצמנו מה המקל יכול להיות.
את המבוך האקולוגי, פארק המבוכים היחידי מסוגו, הקמתי כדי להוכיח בדרך חווייתית ובלתי נשכחת את כל מה שנכתב ועוד תובנות רבות אחרת, כפי שכבר חוו חברות, קבוצות ואנשים רבים.
ובהרצאה/סדנת "רעיונות או לא להיות" אני מלמד ומתרגל שיטות וכלים נוספים כיצד ניתן כל אחד יכול להפוך למעיין נובע של יצירתיות ורעיונות.

אשמח לעמוד לרשותכם
איציק מידן
מומחה לפיתוח יש מאין, יצירתיות והטמעת חדשנות, הכשרת עסקים מנהלים
ועובדים כיצד לייצר רעיונות חדשים להגדלת ערוצי הרווח
בדגש חסכון ושימוש במשאבים קיימים

השארת תגובה